Monday 11 May 2015

Jadikan Peti Ais Pemangkin kepada Perubahan Berat Badan Kita :-)

Teks: Nurul Aini Mohd Noor

Bismillah wa alhamdulillah...


Sememangnya ada sebahagian kita jenis yang susah nak kurangkan makan. Mudah kalah kalau ada makanan di depan mata. Pantang nampak, pasti nak 'ngap'!

Ini tips mudah untuk melaksanakan diet sihat untuk orang yang macam ni adalah dengan melakukan beberapa langkah berikut:

Organize & Rearrange


Setiap kali beli stok makanan pastikan kita letakkan barang-barang yang dibeli dalam bekas-bekas plastik makanan (contoh: tupperware) yang see trough. Boleh asingkan ikut bahan-bahan yang dibeli. Kalau terlebih rajin lagi, letakkan mengikut sukatan bagi setiap menu yang ingin dimasak. Asingkan siap-siap supaya senang dan mudah untuk terus dicapai dan digunakan.

Potong sayur-sayuran


Sayur-sayuran merupakan makanan rendah kalori tetapi tinggi serat yang membantu kita rasa kenyang dalam tempoh masa yang lebih lama. Setiap kali beli stok sayur-sayuran, basuh bersih, toskan air basuhan tadi, potong kecil-kecil (bite size), kemudian simpan dalam bekas makanan transparent. Letakkan di tempat yang mudah dicapai untuk dijadikan makanan kudap yang sihat dan berkhasiat. Antara sayuran yang boleh dijadikan snek: salad, lobak merah, timun, dan baby tomato. Tips yang ni agak mencabar bagi mereka yang tak biasa ber'kudap' dengan sayur-sayuran. 

Wujudkan mangkuk buah-buahan


Gantikan stok gula-gula dan coklat dalam peti ais kita dengan buah-buahan. Walaupun manis, tetapi ianya lebih selamat, sihat dan berkhasiat. Buat 2 hingga 3 jenis buah untuk variasikan rasa.

Keluarkan semua JUNK food


Kalau rasa setiap kali kita buka peti ais dan kita tak dapat kawal  tangan untuk ambil makanan seperti coklat, air gas dan sebagainya, silalah 'PADAM' ia dari dalam senarai barang yang wujud dalam peti ais anda! Buangkan siap-siap. Kalau sayang, hadiahkan kat anak-anak jiran atau budak-budak yang main kat taman di kawasan rumah kita. So makanan tersebut tak akan terbazir, badan kita pun selamat, pahala pun dapat (yang penting ikhlas lagi mengikhlaskan)..hehe

Sumber: Club New You



Tak mudah, tapi mesti kena cuba.
Tak mudah, tapi mesti kena biasa.

Dah cuba, dah biasa, pasti semua pun jadi mudah.

Salam sayang,

Nurul Aini || 013-720 0029
Sahabat Shaklee Anda, 1103786

No comments: