Thursday 17 December 2015

Minum teh untuk turunkan berat badan?

Teks: Nurul Aini Mohd Noor 

Bismillah wa alhamdulillah ...


Banyak kajian telah menunjukkan bahawa mereka yang mengambil teh, terutamanya teh hijau, dapat menurunkan berat badan lebih cepat berbanding mereka yang tidak mengamalkannya. Jadi, boleh tangguhkan dulu nak beli alatan exercise mahal-mahal dan siapkan sepeket teh!

Bagaimana nak buat?

Pilih jenis teh berdasarkan keberkesanannya dan selera kita.

Dapat minum secawan teh yang kita suka, rasanya memang 'nikmat'. Sejujurnya tiada perkataan untuk gambarkan perasaan tu. Apa yang pasti, 'feeling' tu memang best! Tapi anda perlu tahu, tak semua teh dapat membantu menurunkan berat badan. Hanya jenis-jenis teh tertentu sahaja yang sangat efektif untuk proses ini (lose weight).


  • teh hijau, teh putih, dan teh oolong adalah pilihan yang dianggap paling efektif, walaupun teh hitam juga banyak maanfaatnya. Keberkesanan teh herba lebih kecil, tetapi masih banyak digunakan.

  • pilih teh yang mengandungi kafein (dengan kuantiti yang selamat) kerana ia lebih efektif berbanding teh tanpa kafein. 
  • Jangan minum terlalu banyak teh yang dijual sebagai 'Teh Diet'.


Minum setiap hari dan jadikan sebagai rutin harian.

Biasakan minum teh setiap hari. Gunalah apa cara sekalipun sampai terbiasa. Masukkan 'waktu minum teh' dalam jadual harian supaya kita rasa tak lengkap kalau kita tak buat. Minum secawan teh waktu pagi, waktu tengahari dan malam pula minum secawan teh tanpa kafein. Gantikan kopi/nescafe anda setiap pagi tu dengan secawan teh. Boleh juga minum teh (yang disejukkan bukannya ditambah ais) ketika cuaca panas.


Jangan tambah apa-apa dalam teh anda.

Krimer dan gula akan hanya menghilangkan manfaat teh dalam menurunkan berat badan. Biasakan diri untuk minum teh tawar, tanpa sebarang tambahan bahan pemanis.


Minum teh untuk mengurangkan rasa lapar.

Minum teh adalah langkah yang tepat untuk membantu menguruskan metabolisme tubuh. Namun untuk dapatkan hasil yang terbaik, cuba minum teh setiap kali kita teringin nak makan sesuatu yang manis atau makanan merapu tidak sihat. Secawan teh panas mampu menenangkan perut dan melawan nafsu makan.


Salam sayang, 

Nurul Aini || 013-720 0029 
Sahabat Shaklee Anda, 1103786

No comments: