Friday 18 December 2015

Bagaimana Nak Pilih Teh?

Teks: Nurul Aini Mohd Noor

Bismillah wa alhamdulillah..


Terdapat pelbagai jenis teh. Ada lima jenis teh asas: putih, hijau, oolong, hitam, dan pu-erh. Meskipun berbeza jenis tetapi ketahuilah semua jenis teh ini bermula dengan daun teh dari pokok yang sama, Camellia sinensis.



Jom baca tips panduan memilih teh yang mungkin anda juga boleh cuba nanti:

Cari jenis teh yang kita suka.

Walaupun banyak kajian hanya berfokus pada teh hijau, mencari teh yang sedap dan kita suka akan rasanya (baik teh hijau atau bukan) pun adalah hal yang sangat penting. Sebahagian teh hijau mempunyai rasa yang cukup tajam dan susah untuk kita minum jika belum terbiasa. Ada juga teh hijau yang mempunyai rasa yang cukup ringan walaupun bagi mereka yang baru sekali meminumnya.

Ketahui beberapa jenis teh yang mungkin anda juga boleh cuba nanti:

Teh Hijau
  • Teh hijau beraneka rasa. Baik teh hijau mahupun teh putih (juga berkhasiat sebagai antioksidan, tapi harganya lebih mahal) terdapat dalam berbagai pilihan rasa. Untuk dapatkan hasil yang terbaik, boleh consider untuk pilih teh hijau atau teh putih yang mengandungi kafein kerana berdasarkan kajian, teh yang mengandung kafein dapat membakar kalori secara maksimum.
Teh Herba
  • Teh herba. Teh herba terdapat dalam pelbagai pilihan rasa, mulai dari rasa lemon hingga melati. Rooibos (teh merah) adalah salah satu pilihan teh herba yang bagus. Teh herba secara umumnya tidak mengandungi kafein. Teh jenis ini boleh diminum pada waktu malam, atau di antara waktu (selingan) minum teh berkafein.
Teh Hitam
  • Teh hitam. Teh ini sebenarnya berasal dari tanaman yang sama dengan teh hijau, cuma cara pemprosesannya sahaja yang berbeza. Akibatnya, campuran kimia yang berkhasiat menurunkan berat badan (theaflavin dan thearubogin) lebih kompleks dalam teh hitam. Walaupun masih terkandung dalam teh hitam, gabungan tersebut lebih berkhasiat jika berbentuk molekul sederhana. Dengan kata lain, teh hijau lebih berpotensi cepat menurunkan berat badan, walaupun baik teh hitam mahupun teh hijau kedua-duanya sama-sama berkhasiat. Walaupun ada pilihan teh hitam yang tidak berkafein, pasti tak banyak sikit mesti ada kafein di dalamnya, yang mana ia boleh mengganggu masa tidur di malam hari.

Teh Oolong
  • Teh Oolong (jenis teh cina) juga dikenali dengan nama Wulong atau teh Wu Long dikatakan mampu meningkatkan metabolisme tubuh hingga 10%. Sebagai perbandingan, teh hijau dilaporkan hanya dapat meningkatkan metabolisme tubuh sehingga 4%. Walaupun begitu, keduanya sama-sama berkhasiat

Waspada dengan teh diet.

Walaupun rasa teh diet seakan-akan rasa teh hitam atau teh herba, sebenarnya teh diet mengandung laksatif, menyebabkan kita tidak boleh minum terlalu banyak terutamanya jika teh diet tersebut mengandungi senna, lidah buaya, kayu gaharu, akar kelembak, buckthorn, atau minyak jarak. Para pakar menyarankan agar elakkan ambil teh diet berlebihan, kerana dapat menyebabkan rasa mual, muntah, diarrhea terus-menerus, perut cram, dehidrasi dan boleh pitam secara tiba-tiba.

Konsep teh "diet" yang dipromosikan di pasaran sebenarnya agak meragukan. Secara asasnya teh semulajadi yang tidak ditambah dengan sebarang pemanis apa pun boleh membantu menurunkan berat badan. Teh diet dikatakan mengandungi campuran jenis teh tertentu, bertindak sebagai laksatif atau penghalang pembentukan lemak, dan inilah alasan teh ini dipromosikan untuk tujuan menurunkan berat badan. Namun, fakta yang perlu diketahui umum, laksatif hanya akan mengeluarkan kotoran dari kolon hanya selepas kalorinya diserap oleh tubuh. Pada peringkat awal berat badan akan turun kerana berkurangnya air dalam badan, namun bila minum semula, isipadu air tersebut akan kembali lagi. Satu cawan teh diet sahaja sudah cukup. Sungguh. Anda akan menyesal jika minum lebih banyak dari itu.


Baca label kandungan bahan pada pembungkus teh. 

Ada pelbagai jenis teh yang tersedia di pasaran, dan mungkin susah nak pilih. Biasakan melihat label bahan yang tertera pada bungkusan teh. Jika ada gula atau tambahan bahan pemanis, letakkan semula dekat rak. Jangan ambil!


Ini bukanlah bermaksud anda tak boleh minum teh hijau dengan perasa tertentu. Memang, beberapa brand mungkin menambahkan gula ke dalamnya, namun ada juga yang tidak. Sebaiknya, pilihlah produk yang dibuat seluruhnya dari bahan semulajadi, yang lebih bermanfaat untuk kesihatan tubuh kita.

Penyediaan teh lebih mudah. 

Salah satu sebab yang buat ramai orang tak nak minum teh adalah kerana proses penyediannya. Ia memang tidak terlalu rumit, tetapi mungkin tidak semudah yang mereka inginkan. Walaupun boleh sahaja panaskan teh dengan cepat dalam microwave (tuangkan air dalam cawan seramik dan panaskannya selama 2 minit sehingga mendidih, kemudian masukkan uncang teh), tapi sebenarnya ada cara yang lebih mudah lagi:
  • Cerek teh elektronik. Tak susah pun nak cari. Ada pelbagai pilihan harga, design dan sangat mudah untuk digunakan. Kita hanya perlu isi air, kemudian tekan button untuk panaskannya. Kemudian bila air dah mendidih, terpulang pada kita nak buat secawan teh sahaja atau masukkan terus uncang teh dalam cerek berkenaan. Jika ada baki air panas, boleh masuk dalam termos. Mudah sahaja. Isi air, masukkan teh hijau, dan letakkan cerek berhampiran dengan meja supaya senang nak ambil bila rasa nak minum.
  • Alat pembuat teh sejuk. Ketika matahari memancar terik, tak akan ramai yang pilih untuk minum air panas. Tapi kita masih boleh minum teh dengan menggunakan alat pembuat teh sejuk. Sama seperti cerek elektronik, kita hanya perlu isi alat tersebut dengan air, dan tambahkan ais (sesuai dengan panduan penggunaannya) dan uncang teh. Biarkan beberapa minit dan nikmati teh ais segar.
  • Sediakan teh waktu malam sebelum tidur. Cara ni boleh diguna pakai sekiranya anda memang selalu tak sempat nak sediakan sarapan waktu pagi dan sentiasa rushing nak ke tempat kerja atau pun kelas. Caranya mudah - sebelum tidur, rendamkan teh dalam bekas minuman berisi air panas (contoh: flask atau termos). Pagi esoknya, just grab dan boleh minum ketika dalam perjalanan ke ofis dan sebagainya. Kalau nak sejuk, lepas rendamkan teh, biar sekejap, kemudian masukkan dalam fridge. Biarkan semalam. Bangun pagi nanti dah boleh nikmatinya. Pertimbangkan semula, daripada bawa minuman bergas atau minuman bergula ke pejabat, baik gantikan dengan termos besar berisi teh ais, dan bawa ke mana pun anda pergi sepanjang hari.

Cinch tea: Pilihan yang Selamat & Mudah Disediakan.


Teh Cinch luar biasa hebat

Tahukah anda Cinch Energy Tea Mix mengandungi semua jenis teh yang baik seperti yang dinyatakan di atas - Teh Putih, Merah dan Hijau Matcha yang ada oomph!
Teh Hijau Matcha
  • Teh Hijau Matcha. Merupakan teh hijau premier yang biasanya hanya disediakan untuk majlis keramaian di Jepun. Dihasilkan secara semulajadi untuk menyimpan semua nutrien yang terdapat di dalam daun teh termasuk serat, mineral dan antioksidan.
Teh Merah
  • Teh Merah. Salah satu antioksidan yang dijumpai dalam teh merah, yang dikenali sebagai polifenol – pejuang kanser yang kuat. Polifenol membantu pembaikkan kerosakan badan yang disebabkan oleh radikal bebas. Ia merupakan antioksidan yang begitu kuat dan dikaji sebagai pencegahan kanser dan sebagai agen yang boleh menghalang tumor daripada merebak. 
Teh Putih
  • Teh Putih. Dikenali sebagai teh hijau bayi dengan kandungan antioksidan yang yang lebih tinggi berbanding teh hijau. 
Teh Rooibos
  • Rooibos. Tumbuhan unik yang juga dipanggil teh merah Afrika kerana berasal dari Afrika Selatan, kaya dengan sebatin polifenol – antioksidan. 

Teh putih, merah dan hijau Matcha dipetik dengan berhati-hati dan diadun untuk menghasilkan minuman yang sungguh menyihatkan. Ia merangsang tenaga secara semula jadi, meningkatkan kesihatan dan mententeramkan minda. Bertindak dengan cara yang selamat untuk menambahkan tenaga semula jadi. Juga mengandungi taurina, yang telah dikaji secara meluas dan terbukti berkesan untuk meningkatkan kecerdasan, tenaga dan stamina. Ramuan T-Lift® eksklusif daripada teh hijau, putih dan merah. Bebas gluten; tiada perisa, pewarna atau pemanis tiruan.



Penyediaan yang sangat mudah: Dibungkus dalam paket kecil yang ringkas, mudah dibawa kemana-mana sahaja. Hanya tuang dalam air panas atau air sejuk, mudah dikacau atau digoncang (shake). Sedia diminum. Sesuai dinikmati ketika cuaca dingin dan juga panas. Alternatif yang sempurna kepada snek manis dan kopi untuk boost tenaga dengan cepat.

Pilihan selamat!
Pilihan tepat!

Cuba sekali pasti nak lagi~

Jom order sekarang.


Salam sayang,

Nurul Aini || 013-720 0029
Sahabat Shaklee Anda, 1103786

No comments: