Sunday 23 August 2015

GAJI CUKUP-CUKUP MAKAN??

Teks: Nurul Aini Mohd Noor

Bismillah wa alhamdulillah...


Hidup di KL bagi sesetengah orang yang tidak mendiaminya (tidak duduk/bekerja di KL) merasakan kehidupan penghuni KL ini mewah, senang, pakai baju dan barang-barang branded.

Namun hakikatnya ia hanyalah sekadar indah khabar dari rupa! 

Ye mungkinlah ada insan-insan bertuah yang boleh lepak di cafe menikmati hidangan mahal-mahal, hari-hari. Tapi hakikatnya lebih ramai orang KL tergolong dalam kelompok MISKIN BANDAR.

Majoritinya adalah dari golongan belia, berusia dari 20 hingga 40 tahun. Kebanyakannya berpendapatan isi rumah RM3,000 ke bawah. Gaji hanya ‘cukup-cukup makan’ bagi menampung keperluan asas tanpa sebarang lebihan untuk simpanan, selain hutang keliling pinggang. 

Petikan dari akhbar Harian Metro hari ni:

Rumusan itu dibuat menerusi satu kajian dilakukan Jabatan Pengurusan Sumber dan Pengajian Pengguna Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia (UPM) bagi melihat realiti serta implikasi sebenar dihadapi golongan belia miskin bandar terhadap kenaikan kos sara hidup.
Kajian itu dijalankan selama dua bulan bermula April lalu membabitkan 501 responden yang tinggal di lima perumahan awam di sekitar ibu kota.
Responden turut mengakui masalah paling ketara dihadapi mereka ialah sering lewat menjelaskan bil bulanan perkhidmatan dan utiliti iaitu 88.9 peratus, murung sebab kurang wang (72.5 peratus), belanja melebihi pendapatan (69.8 peratus) serta tidak mampu beli insurans (66.1 peratus).

Adakah anda juga bergaji rendah, hanya cukup-cukup makan pakai?

JADI APA YANG ANDA BUAT UNTUK ATASI PERMASALAHAN INI?

Jika anda belum memulakannya, saya sangat mengalu-alukan anda untuk berShaklee bersama saya.


Hubungi saya, kita sembang panjang lebar. 

We will do it together! 

*KL = Kuala Lumpur

Salam sayang, 

Nurul Aini || 013-720 0029
Sahabat Shaklee Anda, 1103786

No comments: