Wednesday 13 January 2016

Zinc Complex untuk apa?

Teks: Nurul Aini Mohd Noor

Bismillah wa alhamdulillah ..

Sumber: myfawa.com
Bulan ni bila saya share dan promote kat kawan-kawan, bagitahu yang Shaklee buat promosi Zinc Complex, semua dok tanya Zinc untuk apa? perlu ke? nak makan macam mana?

Jom tengok vitamin Zinc untuk apa.

Kelesuan Kronik

Orang yang mengalami keletihan yang kronik dicadangkan untuk mengambil minyak ikan, kerana ia kaya dengan Zinc. Para doktor tidak mencadangkan ubat-ubatan lain yang diperlukan untuk menyembuhkan keletihan yang kronik kecuali pengambilan minyak ikan yang kaya dengan kandungan Zinc.

Botak

Set Rambut Sihat
(Sumber: Page FB YES ") We got #S'Effect)
Botak menyebabkan kehilangan rambut bagi kanak-kanak dan orang dewasa. Pemulihan yang disyorkan oleh doktor kepada orang yang menghidapinya ialah dengan pengambilan diet yang kaya dengan kandungan Zinc. Terdapat pelbagai kapsul yang kaya dengan Zinc, jadi ubat-ubatan yang kaya dengan Zinc akan membantu mencegah keguguran rambut.

Turunkan berat badan

Zinc memainkan peranan utama dalam penurunan berat badan dan mengawal selera makan. Zinc mengurangkan kelaparan dengan meningkatkan tahap leptin, sejenis hormon utama yang memberitahu badan apabila kita rasa kenyang. Ini membantu mengelakkan kita kerap makan walaupun kita tak lapar. 

Penjagaan Kulit

Kajian telah menunjukkan Zinc berkesan untuk menyembuhkan jerawat (acne). Ia lebih berkuasa daripada placebo dan penggunaan ubat-ubatan antibiotik masih dianggap lebih berkesan.

Ekzema Atopik

Juga dikenali sebagai dermatitis atopik, adalah gangguan keradangan kulit yang kronik. Sebahagian besarnya berpunca disebabkan oleh kekurangan Zinc di dalam badan. Zinc memainkan peranan yang penting dalam penyembuhan jangkitan kronik dan membantu badan memulihkan keupayaan untuk sembuh dengan sempurna.

Jerawat

Mineral ini adalah penting untuk memadam jerawat dari kulit. Ia bertindak mengawal selia jumlah testosteron di dalam badan yang memainkan peranan yang dominan dalam menyebabkan jerawat. Zinc juga berkait rapat dengan sintesis kolagen yang membantu dalam menormalkan jumlah minyak kulit dan mengekalkan kulit yang sihat.

Penyembuhan luka

Kekurangan Zinc menyebabkan penyembuhan luka mengambil masa yang lama. Badan manusia mempunyai beberapa enzim yang bergantung pada Zinc, yang menggalakkan sintesis kolagen yang seterusnya membantu dalam penyembuhan luka.

Gangguan Prostat

Zinc sangat penting dalam menangani gangguan prostat. Kekurangan Zinc menyebabkan pembesaran kelenjar prostat dan menjadikannya terdedah kepada kanser. Adalah dinasihatkan untuk mengambil 15mg Zinc setiap hari, di bawah pemerhatian rapi perubatan, apabila mengalami masalah prostat.

Mengandung

Set Bersalin & Berpantang
(Sumber: Page FB YES ") We got #S'Effect)
Ia adalah penting untuk pembaikan dan fungsi DNA. Ia diperlukan untuk pertumbuhan cepat sel-sel dan membangunkan unsur-unsur utama sel semasa kehamilan.

Kesuburan

Set Kesuburan Bajet tapi Power!
(Sumber: FB Master Firdhaus Zulkifli)
Bagi lelaki, Zinc membantu dalam spermatogenesis dan pembangunan organ-organ seks. Sementara di kalangan wanita, ia membantu dalam semua fasa pembiakan, termasuk peringkat kelahiran dan penyusuan.

Fungsi Biologi

Zinc memainkan peranan penting dalam banyak fungsi biologi seperti pembiakan, kawalan penyakit kencing manis, tahap stres, rintangan imun, bau dan rasa, pertumbuhan fizikal, selera makan dan penghadaman.

Jangkitan

Zinc membantu seseorang untuk mengesan rasa dan bau, memberikan bantuan kepada penyembuhan luka, meningkatkan imuniti dan membantu dalam menggalakkan pertumbuhan janin. Zinc membantu dalam melindungi daripada gangguan berjangkit dan jangkitan kulat termasuk paru-paru dan konjunktivitis.

Antioksidan

Zinc bertindak sebagai antioksidan dan pada dasarnya terlibat dalam beberapa tindak balas biokimia yang tegas, yang termasuk sintesis protein, fungsi enzim dan metabolisme karbohidrat .

Aturan Enzim

Zinc merupakan komponen beberapa enzim yang membantu dalam pertumbuhan sel, sintesis protein, tahap hormon, DNA, mengawal selia transkripsi gen, metabolisme tenaga dan lain-lain faedah kesihatan yang berkaitan dengan Zinc.

Kanser

Bagi lelaki, Zinc memainkan peranan yang penting dalam kelenjar prostat dan mencegah kerosakan awal, yang boleh membawa kepada masalah seperti kanser .

Kehilangan tulang

Ia adalah penyakit apabila tulang menjadi lemah dan rapuh. Zinc adalah komponen hydroxyapatite iaitu garam dan membuat matriks tulang yang kuat dan keras. Oleh sebab ini, kandungan Zinc perlu ditambah dalam pelan diet anda untuk mengelakkan kehilangan tulang.

Buta Malam

Pengambilan kira-kira 150-450 mg Zinc akan memperbaiki penglihatan. Jadi, adalah sentiasa dicadangkan untuk mengambil makanan seperti daging lembu, kambing, tiram, ketam kerana ia kaya dengan kandungan Zinc dan akan memperbaiki penglihatan mata.

Sumber: 


Agak-agak penting ke perlu Zinc ni?

Harga biasa untuk sebotol Zinc Complex cuma RM 35.80 untuk 120 biji, bermakna sebiji lebih kurang 30 sen. Itu harga biasa. Cuba bayangkan harga sebotol Zinc Complex selepas tolak diskaun?

Serius murah dan sangat berbaloi!

#JomZinc


Salam sayang, 

Nurul Aini || 013-720 0029
Sahabat Shaklee Anda, 1103786

No comments: