Saturday 20 August 2016

Friday swimming day!

Teks: Nurul Aini Mohd Noor

Bismillah wa alhamdulillah..


Kick. Tangan. Glide.
Kick. Tangan. Glide.
Kick. Tangan. Glide.

Ni la padahnya bila 2 bulan cuti swimming. Untuk mereka yang memang dah pandai berenang, tak turun kolam lama pun mungkin tak ada masalah bagi mereka. Tapi untuk beginner macam saya ni, dah la baru nak 'bertatih', kena pulak cuti swimming masa bulan Ramadhan, dan 'tanpa sengaja' extend kan sendiri cuti sampai ke bulan raya, memang kena la.

Terabur habis step yang cikgu ajar. Kaki keras, badan bengkok, tangan melentik, mana nak kick, mana nak glide, mana nak curi nafas. Mujurlah (alhamdulillah) tak tenggelam. Haha ampun cikgu!


Cerita pasal berenang ni sebenarnya saya rasa ia antara nikmat yang Allah bagi kat saya. Tak pernah terlintas langsung yang saya akan join swimming class. Dulu pandang je swimming pool. Nak mandi tak boleh. Satu, sebab kena pakai proper attire which is swimming suit (yang sememangnya tak pernah ada dalam shopping list saya). Kedua, dan sebenarnya punca utama tak mandi kolam tu sebab ia dalam, dan saya tak pandai berenang! Kalau terasa nak main air, samada pergi mandi air terjun atau laut. Tak pun, kalau tak ada masa sangat nak pergi outdoor, bila balik rumah mak ayah, berendam je dalam bath tub. Haha lol!

Saya selalu fikir swimming ni hanya untuk orang kurus. Yelah time tu tak pernah lagi jumpa selain daripada golongan slim ni dalam kolam dekat hotel atau tempat yang saya pergi. Siap fikir ada ke baju renang plus size??

Haha tu dulu. Orang kata tak kenal maka tak cinta. Tak cuba macam mana nak tahu. 

Tak tahulah bila saya start nekad nak register swimming class. Maybe sebab saya kenal trainer tu rasanya - penguat faktor nak belajar berenang. Bila dah masuk kolam, baru perasan "eh ramainya big big size swimming kat sini". Mereka berkali ganda lebih pandai dari saya. Tak ada masalah pun. Tak ada yang tenggelam pun. The best part is, fakta yang saya sedar sendiri: mereka yang berbadan besar lagi senang nak terapung. Serius. Tak percaya? Try la sendiri.

Pengalaman saya sendiri: Ada satu hari tu, trainer nak latih saya supaya tak takut dengan kawasan dalam (air). Trainer kata lepaskan tangan, biarkan badan tenggelam ke bawah. Bila kaki dah cecah dasar kolam, terus lompat bintang untuk naik ke permukaan. Masalahnya kaki saya tak dan nak pijak lantai pun. Half way dah terapung semula. Banyak kali buat. Sama jugak. Kaki tak pernah dapat sentuh lantai. Mudah sangat nak terapung.


Orang kata berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian. Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian.

So sekarang memang tengah main kat tepi-tepi je la ni. Dah level berani takat tu je. Agak-agak rasa semput, senang nak capai dinding. Hehe. Oklah tu. Nama pun beginner. Slow and steady. Macam dialog Dory, "just keep swimming". Mana tau esok boleh masuk Olimpik. (Over!)

Seronok sebenarnya swimming ni. Boleh floating, main-main air, sambil berenang tengok langit. Yang paling penting - boleh bakar kalori. Kena gaya boleh turun berkilo-kilo. Tu yang fat fighters suka tu. Tapi tu la, asal berendam lama sikit mesti kena selsema. Sampai berair-air hidung ni. Tu yang habis je swimming terus telan Vitamin C Shaklee.

Tak sabar nak tunggu next week, nak terjun kolam lagi. Sakit dada sebab salah landing tapi best. Sekali buat, gian nak buat lagi dan lagi dan lagi dan lagi. Ini pun tips nak lawan rasa takut tempat dalam.

Pergh best best!

Oppss! Cerita pasal swimming sampai tak perasan dah terlajak waktu tidur.

Alright selamat malam.

Jangan lupa wudhu', al-Mulk, witir dan Oste.


Night night.
Sleep tight!

Salam sayang,

Nurul Aini || 013-720 0029
Sahabat Shaklee Anda, 1103786

No comments: