Friday 26 August 2016

Aurat dan Kesihatan

Teks: Nurul Aini Mohd Noor

Bismillah wa alhamdulillah. 

Hari ni cuti sebab ada appointment untuk sesi fisioterapi. So tak dapat nak swimming, kita layan kaki pulak hari ni.


Bila buat fisio (fisioterapi) ni, ada rezeki baik dapat physioterapist yang baik. Yang mulia hati dan peka serba serbi. Peka dengan karakter kita. Peka dengan cara pakaian kita. Peka dengan pilihan kita untuk tidak mendedahkan aurat sesuka hati hatta dalam urusan berkaitan kesihatan sekalipun. No compromy (sebolehnya).

First time dulu, saya yang leka. Saya yang alpa. Sepatutnya saya bawa towel atau kain kecil untuk tutup bahagian kaki yang terbuka. Yang nak dilihat, yang nak dirawat tu kaki. Bukannya muka, mata, mulut atau pun tapak tangan yang sedia ada terbuka. Kaki. Mestilah kena buka. 

Macam mana nak check tang mana yang sakit kalau tak ditunjuk? 

Macam mana nak nampak kalau ia disorok disebalik sarung kaki yang tebal? 

Silap saya. Bukan salah mereka.

Sepatutnya kaki ini hanya ditunjuk pada yang perlu; pada individu yang merawat kita. Bukan selainnya - pemerhati yang tak minta pun ditunjuk, even ditayang 'free show' pun 'tak sio nak nengok'. 

Kali kedua saya datang, saya lebih alert dan berhati-hati. Saya dah standby siap-siap towel kecik untuk tutup aurat kaki yang terdedah. 

SubhanaAllah. 

Maha suci Allah yang sentiasa Maha Mengetahui apa dalam hati. 

Tanpa duga, Allah hadirkan physioterapist lain untuk handle kes saya. Belum pun sempat saya buka stokin, dia lebih dulu dah standby dengan towel, nak bantu tutupkan kaki saya. Bila kena masuk bilik pakai wax, dia pastikan pintu bertutup sepanjang prosedur dijalankan. Masa nak buat ultrasound, dia tarik kemas tirai tu supaya orang lain tak nampak saya yang tengah meniarap ni.

Bertuah betul badan. Rezeki. Sungguh, ini juga rezeki daripada Yang Maha Pemberi. 

Terima kasih Allah.

Terima kasih para jelitawan physioterapist Unit Rehabilitasi, Klinik Kesihatan Presint 9, Putrajaya sebab sensitif dengan perkara ni.
.
.
.

Samada kita yang menjaga atau Allah yang menggerakkan hati mereka untuk bantu kita menjaga aurat sebaiknya.

Sebelum kita jatuhkan semuanya dalam kategori 'darurat', usahalah dulu. Apa cara sekalipun. 

Jika berkemampuan, boleh pilih tempat dan dengan siapa kita nak dapatkan rawatan. Kalau dalam hal bersalin, pembedahan dan seumpamanya, sekarang dah ada dah pakaian khas yang lebih terjaga. 

Kita ada pilihan. Kita tentukan kot mana pilihan yang terbaik untuk diri dan orang sekeliling kita.

Kalau segan nak minta bantuan, kita lah yang dulu kena cari alternatif tambahan, elak aurat sendiri yang terkorban.


Salam sayang,

Nurul Aini || 013-720 0029
Sahabat Shaklee Anda, 1103786

No comments: