Friday 12 December 2014

Bai bai Buasir

Teks: Nurul Aini Mohd Noor

Bismillah wa alhamdulillah..

Sumber: Google

Tempoh hari ada sahabat bertanya pasal masalah buasir. Saya pun dok ligat flashback apa yang saya makan untuk atasi masalah ni. Suatu ketika dahulu saya rajin terkena penyakit ni. Memang teruk la time tu. Adakalanya sampai berdarah!

Sumbergoogle

Sebab apa boleh jadi buasir ni?

Punca utamanya adalah kurang makan serat dan kurang minum air. Ibu saya rajin la pesan suruh makan pisang, betik dan segala buah bagi elak terjadi lagi. Tapi time makan je la ok, time tak makan buah, jadi semula. Haru..haru..~~

Nak jadikan cerita, saya start consume Ostematrix (oste). Niat asal untuk tambah kalsium sebab dah kerap semut-semut dan lenguh-lenguh lutut. Dengan izin Allah, Alhamdulillah, semut-semut dah takde, lenguh-lenguh lutut masih ada tapi dah tak kerap. Tapi yang lebih menakjubkan, buasir dah takde!


Bila makan oste, yang saya perasan, saya mudah bangun pagi, dan perkara wajib selepas bangun tidur, adalah masuk toilet. Memang macam tu setiap hari kalau telan oste 2 atau 4 biji sebelum tidur. 

Alhamdulillah sampai sekarang dah tak berlaku dah masalah ni. Sekarang ni botol oste yang masih berbaki separuh botol tu saya dah hand over kat ayah, nak bagi ayah cuba, mana tahu, mudah-mudahan dengan izin Allah, kaki ayah pun kuat. Dan mana tahu, tahun depan ada rezeki kami sekeluarga dapat tunaikan haji atau sekurang-kurangnya umrah. Mana tahu kan.. Allah punya kuasa kan. Saya mohon doa dari semua semua ye :-*

Selain oste, banyak juga produk lain untuk atasi masalah ni, boleh cuba mengikut bajet kita.

Sumber: Vitamin Suci
  • Alfalfa ~ membantu menjaga kesihatan usus sambil mengurangkan tekanan kpd rektum
  • Omega Guard ~ membantu surutkan bengkak akibat tekanan dubur ke kawasan sekitarnya
  • Ostematrix ~ mengelakkan sembelit, melancarkan pembuangan dan bertindak membekukan darah utk mengelakkan dari kanser usus
  • Zinc complex ~ digalakkan kepada mereka yang dah sampai tahap najis berdarah. Sebab zink bantu mempercepatkan penyembuhan luka (zink bagus masa perut kosong. Masa bangun awal2 pagi tu, elok telan zink).
  • ESP ~ penting untuk pemulihan (elakkan susu) 
  • Peppermint Ginger ~ bantu pencernaan dengan merangsang pengaliran cecair pencernaan semulajadi)
  • Vivix ~ mengimpak 4 mekanisme utama penuaan selular.
Lain produk, lain effect. Yang penting, semua pun best! ❤

Mereka yang serius nak sihat boleh hubungi saya. Tiada sebarang caj dikenakan untuk setiap pertanyaan dan konsultasi ;-)

Selain saya, mereka juga dah amalkan set cegah buasir..Meh tengok..


*Segala testimoni/ penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan merawat,  mencegah, men'diagnos' apa jua penyakit. Pembaca digalakkan untuk mendapatkan nasihat daripada pakar kesihatan.

No comments: