Tuesday 9 December 2014

Alfalfa, sahabat karib untuk wanita

Teks: Nurul Aini Mohd Noor

Bismillah wa alhamdulillah..



Lagi pasal alfalfa!~~



Sebenarnya keterujaan saya terhadap kesan alfalfa belum berkesudahan. Inilah gara-gara terkejut alfalfa bantu hentikan 'running nose'. Yang pasti, semua berlaku dengan izin Allah, pemegang mutlak kuasa penentu. Bahagian kita adalah ikhtiar, usaha dan doa.


..............................................................................................................................................


Alfalfa membantu mengurangkan keputihan





Keputihan yang bersifat fisiologis biasanya normal dan tidak menunjukan gejala penyakit. Keputihan jenis ini sering berlaku semasa seseorang wanita mengalami kesuburan dan sebelum menstruasi (kitar haid). Lelehen lendir yang normal selalunya berwarna putih atau krim, tidak berbau serta tidak menyebabkan gatal pada bahagian faraj. Lendir yang dikeluarkan adalah sedikit dan berbentuk cecair. 
Keputihan patologik bersifat lebih kronik dan menunjukan tanda-tanda penyakit seperti mengeluarkan lendir yang kental, berwarna kuning, kelabu atau hijau, berbau busuk dan menyebabkan kegatalan pada bahagian faraj.  
Keputihan fisiologis merupakan petanda yang sangat normal di mana hampir setiap wanita melalui keadaan ini. Sebaliknya, keputihan patologis disebabkan oleh jangkitan kuman (bakteria dan/atau kulat) perlu dirawati.
Sumber: MyHealth

Apa punca keputihan?

~ perubahan hormon
~ stress/ tekanan
~ penyakit dalaman (kencing manis, tiroid dsb.)
~ jangkitan kerana tidak istinjak/bersuci dengan sempurna
~ jangkitan disebabkan pakaian dalam yang tidak bersih
~ jangkitan seksual

Makanya, sangat digalakkan untuk dapatkan nasihat doktor untuk pengesahan jenis keputihan yang dialami.


Bagaimana nak atasi keputihan?

Ingat ye, pembersih wanita bukanlan jalan penyelesaian untuk masalah ini. Tak semua pencuci wanita tu sesuai dengan kita, jika tak serasi, boleh mendatangkan kesan yang lebih teruk! 

Kita boleh usaha melalui petua tradisional, berjumpa dengan doktor bagi mendapatkan nasihat kesihatan, atau melalui pengambilan makanan tambahan/ suplemen. Bercakap pasal suplemen, saya dengan senang hati nak cadangkan ni..

Sumber: onlinedotbiz


Bagaimana cara makan?

Ambil 4 biji sebagai permulaan. Kemudian bila badan dah stabil, dah serasi, boleh tambah kepada 6 biji, seterusnya 10 biji sehari (maksimum). Increase secara berperingkat untuk dapatkan kesan yang optimum.


Bagaimana dengan harga?

Alfalfa Complex terdapat dalam 2 saiz:

~ Saiz S, RM 53.75 untuk 330 biji, bermakna sebiji cuma berharga 16 sen

~ Saiz L, RM 97.50 untuk 700 biji, maka sebiji alfalfa cuma berharg 14 sen

Beli lebih, jimat lebih!~

14 sen sebiji untuk manfaat berpanjangan. Berbaloi sangat dah tu. Kos pencegahan atau kos rawatan yang berpanjangan?



ANDA PILIH, ANDA TENTUKAN ;-)







Sumber: Myinfovitamin


*Segala testimoni/penulisan tentang produk yang dikongsi dilaman ini bukan bertujuan merawat, mencegah, men'diagnose' apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.

No comments: